Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Մեր էներգետիկ դաշտը և ֆիզիկական տարածքը շատ մեծ դիսոնանսի մեջ են»

«Մեր էներգետիկ դաշտը և ֆիզիկական տարածքը շատ մեծ դիսոնանսի մեջ են»
18.04.2014 | 12:58

«Իրատես de facto»-ի հյուրը լրագրող, հրապարակախոս, «Կերպարվեստ» պարբերականի գլխավոր խմբագիր, մեր թերթի «Լճից լիճ Հայաստան» խորագրի հեղինակ ՎՐԵԺ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆՆ է:
Օրերս լրացավ նրա վաթսունամյակը: Շնորհավորում ենք` լավագույն մաղթանքներով:

«Ե՛Վ ԲԱՑԱՍԱԿԱՆ, Ե՛Վ ԴՐԱԿԱՆ ԳԾԵՐԸ ՀԱՅԵՐԻ ՄԵՋ ՇԱՏ ՇԵՇՏՎԱԾ ԵՆ»


-Վրեժ, վաթսուն տարի ապրում ես, յուրացնում կյանքը: Ինքդ քեզ համար տարաբաժանե՞լ ես իմաստավորն անիմաստից, անկարևորից:
-Այս շատ տարողունակ, վտանգավոր հարցին փորձեմ պատասխանել: Կցանկանայի տարաբաժանել իմաստավորն անիմաստից: Անիմաստ բաներ շատ եմ արել, հետո հասել եմ իմաստնության: «Հայի հետին խելք» արտահայտությունը, երևի, հենց իմ մասին է:
-Հայի համար օրինաչափ է:
-Ես այդ տեսակն եմ ու շարունակում եմ մնալ այդպիսին: Իմաստավորն անիմաստից տարաբաժանելիս փորձում եմ երկրի գոյակերպը հասկանալ: Արդյոք այն, ինչ ունենք այսօր, անխուսափելիությո՞ւն է, արդյո՞ք մենք հերթական անգամ սկսում ենք զրոյական կետից, հերթական սկիզբն ենք ապրում: Ամեն անգամ մի բան ենք սկսում, հետո գալիս է մի պահ, երբ սկսածն ավարտվում է, կառույցը փլվում է: Պատահական չէ, որ մենք մեր պատմության մեջ քաղաքաշինական որևէ բան չենք պահպանել: Պահպանվել է եկեղեցաշինականը: Գուցե դա ոգու գերակայությունից է. Աստծո զորավոր մատն է դրանում խառը: Մեր ամբողջ պատմական փորձն եմ ձգտում իմաստավորել` հասկանալու համար, թե, օրինակ, ինչո՞ւ թուրքը մտավ մեր հողը: Դրա որևէ պատճառաբանություն որևէ պատմաբան չի տվել: Փոխարենը կան շատ պատմական աղբյուրներ, որոնք վկայում են, որ հայկական զորախմբերը, դրանց սպաները լավագույններից են եղել Բյուզանդիայից մինչև Չինաստան:
-Առաջին համաշխարհային պատերազմի շրջանում ահ ու սարսափ տարածող թուրք Վեհիբ փաշան անձամբ է վկայել, որ հայերից լավ կռվող չկա:
-Հայի զորական միտքը, հայը` որպես ասպետության, ազնվության կրող, միշտ գնահատված են եղել: Բայց մենք կարողացանք թույլ տալ թուրքերի մուտքը մեր հող, հետո էլ նրանք հասան Եվրոպա, Արևմուտք: Այս բաներն ինձ շատ են մտահոգում: Առօրեական, կենցաղային կարևորություններ ու անկարևորություններ բոլորս էլ ունենք: Դրանց վրա շատ չեմ կենտրոնանում: Ամեն դեպքում փորձում եմ չդավաճանել սկզբունքներիս: Կարծես թե ստացվում է: Երբեմն շատ բաների հումորով եմ նայում: Բայց երկրի, պետականության հարցերին միշտ շատ լուրջ եմ վերաբերվում, այստեղ է, որ ուզում եմ կարևորը տարբերել անկարևորից: Մենք ամեն ինչում աչքի ընկնող ենք: Դա դեռ խորհրդային բանակում ծառայելու ընթացքում եմ նկատել: Երբ հայերը հավաքված են խմբով` տասը-քսան հոգով, հիանալի որակ ունեն: Մի բան, որ չես ասի միջինասիական ազգերի, սլավոնների, վրացիների մասին: Հայերը տեսակ ունեն, ցայտուն նկարագիր, ամեն ինչում էին առանձնահատուկ` թե բացասական, թե դրական առումով: Բայց այս ամենով հանդերձ մենք չենք կարողանում մեր խնդիրների մեջ անիմաստն իմաստավորից տարաբաժանել` մեծ հաշվով:


«ԵԹԵ ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՐԴ ԽՆԴՐԻ ԱՌԱՋ Է ԿԱՆԳՆՈՒՄ ՄԱՐԴԿՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԴՐԱ ԼՈՒԾՈՒՄԸ ՄԻՇՏ ԷԼ ՓՆՏՐՈՒՄ Է ԱՐՎԵՍՏԻ ՄԵՋ»


-Կցանկանայի՞ր, որ զավակներդ քայլեին քո բացած կյանքի արահետով:
-Երկու աղջիկ ունեմ, նրանցով հպարտանում եմ: Ի դեպ, երբեք չեմ ձգտել տղա ունենալ:
-Այստեղ արդեն շեղվում ես հայի ավանդական տեսակից:
-Երևի: Ավագ դուստրս իրավաբան է: Կրտսերս դեռ դպրոցական է, կողմնորոշումների փուլում է, բայց շատ զգալի է հակումը դեպի թատրոնը: Տեսնենք` ինչ կստացվի: Որոշակի գծեր նրանք, իհարկե, ժառանգել են ինձնից, որոնք իմը չեն, եկել են պապերիցս: Հատուկ չեմ դաստիարակել նրանց` որպես քաղաքացի, բայց երկուսի մեջ էլ քաղաքացու որակը կա: Դա շատ կարևորում եմ: Հասարակության մեջ ապրելով` պետք է ունենաս որոշակի արժեհամակարգ: Դուստրերս այն ունեն, և ես նրանց համար չեմ ամաչում այս իմաստով:
-Երկար տարիներ խմբագրում ես «Կերպարվեստ» պարբերականը: Քեզ կերպարվեստի՞ մարդ ես համարում, թե՞ գրի:
-Այնուամենայնիվ, գրի մարդ եմ: «Կերպարվեստ» պարբերականը խմբագրել ամենևին չի նշանակում լինել բուն կերպարվեստի ոլորտում: Իհարկե, բավական լավ գիտեմ ոլորտը, բավական խորացել եմ դրանում: Խմբագրական տառապանքները քեզ էլ են հայտնի, բայց մի առանձնահատուկ հաճելի տառապանք է արվեստաբանական նյութ խմբագրելը: Մինչև հասկանում ես ամեն մի արվեստաբանի ձեռագիրը, երկարատև ջանք է պահանջվում: Ես միանշանակ գրի մարդ եմ: Եվ ինձ համար շատ պատվաբեր է հայ պատմության մեջ առաջին կերպարվեստաբանական պարբերականը խմբագրելը:
-«Իրատես de facto»-ի «Լճից լիճ Հայաստան» խորագիրը հնչեցնում-արձանագրում է օրվա ցավը, տագնապը, և յուրաքանչյուր հրապարակում բացվում է հայ և համաշխարհային գրականությունից վերցված որևէ բնաբանով: Ի՞նչ սկզբունքով ես ընտրում ասելիքիդ բնաբան-գիրը:
-Գրական դաշտում աշխատելով և լավ տեղեկացված լինելով` ասեմ, որ ես խորապես համոզված եմ, որ կա ժամանակակից փայլուն գրականություն: Խոսքս 21-րդ դարի հայ գրականությանն է վերաբերում: Սա հուզական վերաբերմունք չէ, այլ հաստատուն գիտակցություն: Հայ գրականության այսօրվա շատ ստեղծագործություններ կարող ենք զուգադրել համաշխարհային գրականության լավագույն օրինակների հետ` առանց որևէ կասկածի: Իրենց գրական տենդենցներով, խորությամբ աշխարհի ոչ մի հայտնի գրողի չեն զիջում Լևոն Խեչոյանը, Հովհաննես Գրիգորյանը, Վահան Վարդանյանը, Հրաչյա Սարուխանը, շատերը: Առնվազն քսան-երեսուն անուն կարելի է թվարկել: Ես անընդհատ ինքս ինձ համար հայտնագործում եմ տաղանդավոր պոետների և արձակագիրների: Նպատակս այդ տաղանդավորներին հանրահռչակելն է: Իմ բնաբաններն ուղղակի բնաբաններ չեն: Դրանք ենթատեքստով կապվում են իմ նյութի հետ, տվյալ հրապարակման մեջ արծարծված թեմայի հետ: Համաշխարհային վերլուծական կենտրոնները (գուցե դեռ Կոնֆուցիոսի ժամանակներից) վկայում են, որ եթե ինչ-որ բարդ խնդրի առաջ է կանգնում մարդկությունը, դրա լուծումը միշտ էլ փնտրում է արվեստի մեջ, դիմում է արվեստին, առավելապես` կերպարվեստին ու պոեզիային: Որովհետև արվեստի գործերի ենթատեքստում տեսնում են հնարավոր ապագան: Հայաստանում քիչ հայտնի, բայց փայլուն գեղանկարիչ Կարո Մկրտչյանի նկարները կանխատեսային գործեր են: Նույնը կարող եմ ասել և Կարեն Սմբատյանի, Հրաչյա Հակոբյանի (Սիրուն Հրաչի) մասին: Էլ չեմ խոսում ավելի մեծերի մասին: Տասնամյակներ առաջ նրանք իրենց գործերով կանխատեսել են այսօրվա վիճակը: Սա պատահական բան չէ: Ենթախորքեր կան արվեստի ստեղծագործություններում: Եթե մեր կառավարող շրջանները մի քիչ ուշադիր լինեին, այդ գործերում կտեսնեին վաղվա օրը` իրենց օրը: Շատ լավ գրականություն, շատ լավ կերպարվեստ ունենք այսօր: Երբ հեռուստաէկրանից ինչ-որ մեկը դուրս է տալիս, թե Չարենցից հետո գրող չկա հայ գրականության մեջ, ես մտածում եմ, որ դա էլ է կարծիք և հարգանքի արժանի: Բայց տասը անտաղանդ գրողի, տասը միջակության անուն տալու դեպքում թող նաև տասը տաղանդավորի անուն տան: Կան այդպիսիք:

«ԵՍ ԱԶԳԱՅՆԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ՄՈԼՈՒՑՔ ՉԵՄ ՏԵՍՆՈՒՄ ՈՒ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐՈՒՄ ԵՄ Ի ԾՆԵ ԱԶԳԱՅՆԱԿԱՆ»


-Ինչպիսի ՞ Հայաստան ես ձգտում ունենալ, քո երազած հայրենիքի բանաձևը ո՞րն է:
-Երբ մանուկ էի և սկսել էի Րաֆֆի կարդալ, այդ ժամանակվանից իմ մեջ բուն դրեց ազգայնականությունը: Ես ազգայնականության մեջ մոլուցք չեմ տեսնում ու ինձ համարում եմ ի ծնե ազգայնական: Դեռ փոքր հասակում մի քարտեզ էի կազմել, որում պատմական Հայաստանն էր` Անի մայրաքաղաքով, երկաթգծերով, ֆուտբոլային թիմերով: Այսինքն` մտովի ես վերականգնել էի ամբողջ Հայաստանը, տարված էի այդ գաղափարով:
-Այսինքն` «Լճից լիճ Հայաստան» խորագրի ապագա հեղինակը ծովից ծով Հայաստա՞նն էր մտովի վերականգնում:
-Այո՛: Ես ամբողջ օրը դրանով էի զբաղված, և իմ քարտեզագրած պետությունն էլ անուն ուներ` Ազգային Միացյալ Թագավորություն: Այդ ընթացքում Հելվեցիուս էի կարդում. փոքրիկ մի գիրք էր` հարյուր տարի առաջ հրատարակված: Երևի դրա ազդեցության տակ էի: Այդ կարգի Հայաստան էի ուզում ունենալ: Հայաստանի ներուժը ահռելի է: Միայն քսաներորդ դարում որքա՜ն հայտնի անուններ է տվել հայությունը մշակույթի, գիտության, սպորտի բնագավառներում: Թվարկենք ամենամեծերին` Արամ Խաչատրյան, Շառլ Ազնավուր, Սերգեյ Փարաջանով, Արտավազդ Փելեշյան, Երվանդ Քոչար: Ես միշտ մտածում եմ, որ մեր լեռնաշխարհի տարածքը 350 հազար քառակուսի կիլոմետր է, որից մենք հիմա ունենք միայն 30 հազարը: Եվ այդ մեծ տարածքին բաժին ընկած հզոր ոգեղեն ուժը ամբարված է այս փոքր տարածքի մեջ, այդ պատճառով էլ մենք մեր տեղը չենք գտնում: Մեր էներգետիկ դաշտը և ֆիզիկական տարածքը շատ մեծ դիսոնանսի մեջ են: Սա է մեր դժբախտությունը: Ոգեղեն ուժի, տաղանդի պակաս մեզանում չի զգացվում, բայց հային պակասում է մի շատ կարևոր բան` քաղաքացիությունը: Երբ մարդը ծխախոտի կոթուկը գցում է ոչ թե աղբարկղի մեջ, այլ կողքը, դա պակաս մեղք չէ, քան վերին օղակներում ինչ-որ մեկի կատարած գանձագողությունը: Երբ Երևանում կամուրջների վրա ծաղկի թաղարներ շարեցին, մեկ շաբաթում բոլորը գողացան: Դա քաղաքացիության, քաղաքացիական գիտակցության բացակայության մասին է խոսում: Աստված տվել է ստեղծագործ շնորհք հային, ի՞նչն է խանգարում, որ հայերն իրենց քաղաքացի զգան, իրենց ունեցածը գնահատեն: Սա մեծ բացթողում է, մենք չունենք հասարակական գիտակցություն: Մեզ մոտ հասարակական գիտակցությունը սաղմնային վիճակում է: Հակառակ դեպքում ամեն քայլափոխի որովայնային պահանջարկի բավարարման օբյեկտներ չէին լինի Հայաստանում: Ազգային արժեհամակարգի կարևորագույն բաղկացուցիչներից մեկն է հասարակական գիտակցությունը, որը մեզ մոտ իսպառ բացակայում է: Եթե մարդն իր բակում տնկված ծառը կտրում-գողանում է, էլ թող չդատապարտի վերևում նստած գանձագողին: Քաղաքացիական մտածողություն ունեցող հասարակության, ազգի ներկայացուցիչը երբեք փողոցը չի աղտոտի, երբեք հասարակական վայրում աճած ծաղիկը չի պոկի: Մենք կորցրել ենք քաղաքացիության զգացողությունը: Ես ցանկանում եմ, որ Հայաստանը լինի քաղաքացիների Հայաստան: Ես չեմ երազում ծովից ծով Հայաստանի մասին: Դա թող ապագա սերունդները երազեն և իրագործեն իրենց երազանքը: Ես ուզում եմ մեզ ճիշտ պահենք այս եղած Հայաստանում: Եթե վաղը Վիլսոնի գծած Հայաստանը մեզ տան, վախենում եմ, որ այդ ամբողջ տարածքում մարկետների մի հսկայական շարք գոյանա:
-Հանգիստ եղիր, Վիլսոնի գծած Հայաստանի հեռանկարը մեզ «չի սպառնում»:
-Բայց եթե «սպառնա», շարունակությունն իմ ասածի նման կլինի: Հիմա թող Հայաստանը, Արցախը դառնան քաղաքացիական, նորմալ պետություններ: Սա եմ երազում: Ի վերջո, քաղաքացիությունը, իմ խորին համոզմամբ, կապ չունի ո՛չ կրթական ցենզի հետ, ո՛չ ապրելակերպի, ո՛չ կենցաղավարության: Դա մի հատկանիշ է, որը մարդու մեջ դրվում է ի ծնե, փոխանցվում է ինչ-որ կոդի միջոցով, ինքնադաստիարակության ճանապարհով: Դա մի որակ է, որը չգիտեմ` հայի մեջ երբ է կորսվել: Կարծում եմ` հասարակական գիտակցության ձևավորման մեջ շատ մեծ դեր է ունեցել արևելյան կողմերից եկած-մեզ խառնված արյունը: Մշակույթի վրա չի կարողանում ներգործել այդ խառնարյունը: Մշակույթը հաղթում և դուրս է պոռթկում, բայց քաղաքացիական գիտակցությունը տեղի է տվել վաչկավրանային որակի առաջ: Մեր ամենամեծ թերացումներից մեկը մեծերին ունկնդիր չլինելն է: Մենք շատ հաճախ հիանում ենք մեր մեծերի ստեղծած գեղարվեստով: Բայց յուրաքանչյուր մեծ` Խորենացուց, Նարեկացուց մինչև Չարենց, Դեմիրճյան, Սևակ, մեզ գեղեցիկ ձևի մեջ խորհուրդ է տալիս, ուսուցանում է, իսկ մենք չենք լսում նրանց: Մի փոքր շեղվեմ և ասեմ, որ ինձ համար շատ հաճելի է գտնվել մեծագույն երգիծաբան, երգիծաբանության լավագույն կոթողներից մեկի` «Քաջ Նազարի» հեղինակ Դերենիկ Դեմիրճյանի օջախում: Համաշխարհային գրականության մեջ շատ քիչ օրինակներ կան, որ կարելի է համադրել Օտյանի Փանջունու և Դեմիրճյանի Քաջ Նազարի հետ: Եվ ցավոք, այդ կերպարները չեն կորցրել իրենց արդիականությունը, ինչպես Խորենացու «Ողբը», որը կարծես այսօր գրված լինի:


Զրույցը՝ Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2200

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ